3 årstest (?)

Go kvällens.

Tänkte lätta på tankarna lite och fråga om det finns några kunniga inom ämnet: 3 årstestet.

Jag har i många år velat gå lite i farfars fotspår. Hästuppfödning är något jag tycker är kul, intressant och självklart en utmaning.
Här hemma står farfars priser och samlar damm. Så mycket tid och energi han la på något som han trodde på. Det är en inspirationskälla som jag önskar att jag kunde ha pratat med idag.

Så, jag får väl fråga här, är det någon som har tips om hur man går till väga med unghästar. 
Ni kan gärna svara på min mail:
[email protected] 

Jag tycker att vi har det ganska lätt när vi rider in våra uppfödningar. Vi brukar dock börja senare än andra har jag märkt. Vi rider in dem när dom är 3 år (runt sommar/höst). Och sen får dom en paus tills det att dom fyller 4, (rids då in bättre och mer uppbyggande under våren). Sedan är det bara att rida på och utbilda. Vad jag vet/kan minnas så har jag tävlat bara två stycken 4 åringar. (Min b ponny Surprise och pappas uppfödning Magic Rose). Så, jag har mest vanan att tävla 5 åringar och uppåt. 

Så frågan lyder: Om man ska försöka få en häst med i 3 årstestet, hur går nu tänkte ll väga? 
Hur och när rider ni in? Hur ser en vecka/månad ut för en 3 åring? Hur mycket ila får den? Vilken mat? 
Och kanske viktigast av allt: Känner ni att det är värt att lägga press på en så påss ung häst? (Tänker på förslitningsskador och sånt.) Jag säger inte att jag MÅSTE få testa på att försöka ta fram något till 3 årstestet, men det skulle vara kul att få testa på det som farfar en gång i tiden gjorde. För fina hästar, det hade han. 



Kommentera här: